Liisa Polameri

Tytöt, pojat ja naisviha

  • Branching out
    Branching out
  • Branching out
    Branching out

 

Pohdintoja

Pussy Riot osui asian ytimeen: Kirkkoinstituution sisällä ja valtauskonnoissa, puolet maapallon väestöstä on suljettu pyhän ulkopuollle.

Paavi vahvisti hiljattain, että homoseksuaalisuus on sallittua mutta naispappeuskielto pysyy. Homoviha puolestaan  perustuu siihen, että homoeroottisessa parisuhteessa, mies joutuu naisen asemaan, jonka vatikaani on julistanut saastaiseksi ja sulkenut sen vuoksi  pyhän ulkopuolelle. 

Julkisuudessa teologit vaikenevat tästä määrittelemästään perisynnistä, joka liittyy naiseuteen, saastaisuuteen ja homoseksuaalisuuteen.

J.L. Borgesin sanoja lainaten: Pyhä kolminaisuus on saastuttanut kaikki ratkaisut maailmassa.

Konstantinopolin kirkollisukokouksessa v. 381 päätettiin, että jumalan täydellisyyden muodostavat isä, poika ja pyhähenki. Ehkä vulgaaripositivista tulkintaa, mutta eikö meidän kirkkomme Jumala näin ollen, ole pelkkä papiston luoma konstruktio.

Oman näkemykseni mukaan, ihmiskunnan suuri onnettomuus on jumaluuden personifioiminen ja ulkoistaminen ihmisen ulkopuolelle.  Jumaluutta ei siis enää olisi meissä itsessämme?

Ihmisellä itsellään on kaikki ne voimat ja mahdollisuudet, jotka ovat olemassa äärettömässä avaruudessa. Tytöissä ja pojissa.

---

 Tuli myös mieleen Savon Sanomissa ollut kirjoitus Tytöt ja pojat:

Tytöt ja naiset ovat myös tulilinjalla asemansa ja aktiivisuutensa kohotessa. Suomessa pian kaksi kolmasosaa korkeakouluista valmistuvista on naisia. Selittely tosimiesten käytännön ammateilla ei kanna sekään. Rekka-auto tai putkihommat kääntyvät myös naisen käsissä.

Niinpä keskimääräisen edistymisen keskelläkin pulpahtelee esiin aggressioita tyttöjä ja naisia kohtaan.

Kyse ei ole vain talebaneista, jotka raukkamaisesti ampuivat koulutyttöä päähän, koska tämä halusi opiskella ja arvosteli niitä, jotka eivät sitä tytöille sallisi. (...)

Sosiaalisessa mediassa, tämä Savon Sanomien  Martti Ripaojan kirjoitus leimattiin vihapuheeksi.

Oikeat johtopäätökset edellyttävät tosia premissejä. Kumpi kirjoituksessa mainituista osapuolista on vihan kohteena: Naisen vaiko miehen asema globaalissa maailmassa.

Naisviha on pelkoa. Se on halua kontrolloida naista ja hänen seksuaalisuuttaan Naisviha ampuu aina omia.

Sosiaalisessa mediassa, puhutaan paljon naisen asemasta, lähinnä miespuolisten kansalaisten kautta ja tulkitsemana. Usein naisen asemaa tarkastellaan juuri uskonnon, erilaisten kapea - alaisten teorioiden tai ihan tavallisen perus suomalaisen omien mielipiteiden tasolla. (Jossa sinänsä ei ole tuomittavaa.) Usein näissä keskusteluissa, epätietoisuus ihmisyydestä, yksilön oikeuksista ja yhtäläisten valinnanmahdollisuuksien vapaudesta, kyseenalaistetaan.

Väitetään myös, että terveellä ihmisellä,  järkeä ei ole ilman tunnetta -  tunne jonkin asian oikeellisuudesta. Tai siitä, että ajattelemalla ja toimimalla näin, "pääsisimme harmooniseen, universaaliin tilaan, jossa me kaikki olisimme yhtä".

Ihminen on kulttuurinen artefakti, johon vaikuttaa osaltaan ihmisen aivojen plastisuus. Tutkitusti (Tiede 2000 3/96) naisten ja miesten perimmäiset erot eivät siis johdu aivoista eikä geeneistä, vaan ympäristötekijöistä, kasvatuksesta, sisäistetyistä stereotypioista (tms). Kaikki mitä teet tai et tee, vaikuttaa aivojen järjestymiseen. Vain harjoitus tekee mestareita.

Mutta vapaus valita ei toteudu. 

---

Pussy Riot sohaisi pyhän ytimeen. He halusivat vallata alaa Pyhään, myös oman sukupuolensa edustajille. Raivo kirkon miesten - ja kansakin - keskuudessa oli niin suuri, että nämä pyhäin häpäisijät oli vangittava.

Viesti oli selvä. Naisella ei ole asiaa pyhän piiriin. Uhri oli jälleen syyllinen. Samoin avoin lupa naisvihan jatkumiseen kirkon siunaamana.

Ehkä meidän olisi syytä myös miettiä, millä tavalla naisviha kytkeytyy myös uusliberalistiseen talousajatteluun. Miksi me tuemme kauppapoliittisesti ja golobaalisti ääri-ismistien ja talebanien toimintaa.

http://www.savonsanomat.fi/mielipide/artikkelit/poikia-ja-tyttoja/1355957

(Kuvat: Liisa Polameri)

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (73 kommenttia)

Kimmo Ålander

Mistä ihmeestä tässä kirjoituksessa on kyse?

Käyttäjän demoni kuva
Liisa Polameri

Pussy Riot - tapauksen innoittamana, halusin tuoda esiin syitä, joiden katsotaan aiheuttaneen naisvihaa maailmassa.

Kimmo Ålander

Ok, no lisäätään vielä yksi naisvihan aiheuttaja, eli feminismi, kirjoituksesi täydentämiseksi.

"Tutkijat Paul Nathanson ja Katherine K. Young analysoivat kirjoissaan Spreading Misandry ja Legalizing Misandry feminismin inspiroimaa miesvihaa. Christina Hoff-Sommersin mukaan feministinen miesviha johtaa suoraan naisvihaan: osa johtavassa asemassa olevista feministeistä vihaa naisten enemmistöä, joka rakastaa miehiä, Hoff Summers toteaa kirjassaan Who Stole Feminism: How Women Have Betrayed Women."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Miesviha

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen Vastaus kommenttiin #4

Radikaalifeminismi on siis tuonut misogynian näkyville. Esimerkiksi parhaillaan Tampereen teatterikesässä esitettävänä oleva Scum Manifestet on kohdannut kiihkeää vastustusta ja produktion toteuttajia on peloteltu jopa tappouhkauksilla.

Kimmo Ålander Vastaus kommenttiin #8

"Radikaalifeminismi on siis tuonut misogynian näkyville."

Ei vain tuonut esille, vaan myös luonut mies- ja naisvihaa.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen Vastaus kommenttiin #10

Sekin on mahdollista ja feminismi on jo mainitusti itsereflektoituvaa ja itsekriittistä. Esimerkiksi Solanaksen tekstejä on arvioitu feministisissä piireissä myös kriittisesti ja tuossa teatteriesityksessä siitä on muokattu ajankohtaisempi tulkinta.

Tapio Ahti Vastaus kommenttiin #8

Sinusta on kummallista, että miesten tappamisen ihannointi herättää joissakin vihaa? Voiko moraali alemmas vajota?

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen Vastaus kommenttiin #24

Optimistina sanoisin, että voi vajota :)

Jokainen lukutaitoinen ja historiaa tunteva osaa sijoittaa Solanaksen tekstin aikakautensa ja olosuhteidensa mukaiseen kontekstiin huomioiden kirjoittajansa neuroottisuuden. Yleisesti myös tiedetään, että kohtalonomaisesti alistettuun asemaan joutuneille kehittyy kostofantasioita, joiden purkaminen kirjallisessa muodossa on tietenkin suotavaa. Solanakselle kun ei ole löytynyt seuraajia, ainoastaan tulkitsijoita.

Scum Manifestoa voi lukea useilla eri tavoilla, mistä mikään ei ole oikea eikä mikään väärä - tekstin tulkinta on aina abstraktiivista.

Mitä Solanas sitten tekstissään tuo esiin, muuta kuin sen tosiasian, että miehet raiskaavat ja alistavat naisia olosuhteiden sen salliessa?

Kimmo Ålander Vastaus kommenttiin #26

"Jokainen lukutaitoinen ja historiaa tunteva osaa sijoittaa Solanaksen tekstin aikakautensa ja olosuhteidensa mukaiseen kontekstiin huomioiden kirjoittajansa neuroottisuuden."

Melko outoa puhua Solanasksesta jonakin neurottisena, hassuna tätinä, kun yhtä kajahtaneita aatesisaria on pilvin pimein.

"Mitä Solanas sitten tekstissään tuo esiin, muuta kuin sen tosiasian, että miehet raiskaavat ja alistavat naisia olosuhteiden sen salliessa?"

Eli, tulet raiskaamaan ja alistamaan naisia, kunhan olosuhteet ovat suotuisat.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen Vastaus kommenttiin #26

"Mitä Solanas sitten tekstissään tuo esiin, muuta kuin sen tosiasian, että miehet raiskaavat ja alistavat naisia olosuhteiden sen salliessa?"

Geneettinen ominaisuus? :-)

Kimmo Ålander Vastaus kommenttiin #39

Solanas ei ole ainoa feminatsi, joka viittaa genetiikkaan.

Käyttäjän demoni kuva
Liisa Polameri Vastaus kommenttiin #4

Avaus käsittelee joitakin vanhoja, globaalin maapallomme rakenteisiin liittyviä tekijöitä. Valtauskonnot ovat niiden yksi tärkeä ja olennainen osa.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

"Tutkijoiden mukaan naisten ja miesten perimmäiset erot eivät johdu aivoista eikä geeneistä, vaan ympäristötekijöistä, kasvatuksesta, sisäistetyistä stereotypioista (yms)."

Jos näin olisi, miten selität esim. transseksuaalisuuden? 60-luvun sosiologit epäilemättä ajattelivat näin, mutta ei sillä ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Ei Maon Kiinassakaan ihmisiä onnistuttu rajattomasti muovaamaan. Toki persoonallisuuden kehitys on synnynnäisten ominaisuuksien ja ympäristön vuorovaikutusta, mutta perusbiologia ei miksikään muuttu.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Sosiaalinen sukupuoli, hieman vanhentuneesti sukupuolirooli, on tässä yhteydessä avainsana.

Käyttäjän demoni kuva
Liisa Polameri

P.Roponen

Kirjoituksessani tarkoitetaan lähinnä kuvata miesten ja naisten stereotyyppisiä kiinnostuksen kohteita. On kai selvää, että aivojen toimintaan vaikuttavat sekä perimä että ympäristötekijät. En yritä puhua "rajattomasta muokkauksesta".

Syntyessään lapsen hermosoluista vain pieni osa on järjestynyt ja geenit järjestävät elintärkeät hermosolukytkennät. Mutta triljoonat hienommat hermolinkit muovautuvat vasta ensimmäisten elinvuosien aikana, joka on lähinnä ympäristövaikutusten aluetta.

Mitä tarkoitat perusbiologialla? Ovathan miehet ja naistet erilaisia, mutta minkälaisista ominaisuuksista mielestäsi on kysymys?

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Kaikki mikä käyttäytymisessämme on geneettistä, on muovautunut kivikauden ympäritöä varten, ei nykymaailmaa varten.
Toisaalta kyllä lastenpsykiatrit ovat sitä mieltä, jotta sukupuolineutraali kasvatus tuottaa ongelmia.
Edelleenkin kysyn, jotta miksi transseksuaali välttämättä haluaa ulkoisten sukupuoliomianisuuksien muuttamista, jos niillä ei ole mitään merkitystä?

Käyttäjän demoni kuva
Liisa Polameri Vastaus kommenttiin #28

Onko tuo kivikausiaikaisuuskaan ollut mikään päämäärä tai rajapyykki sinänsä. Voidaan tietysti ajatella geenien muokkautumistarpeen aina bonobojen aikaan saakka. No, ei noin. Mutta jos tarkoitat kivikaudella vaihtotalouden aikaa, niin se oli suhteellisen tasa-arvoinen ajanjakso sukupuolten kannalta. Kaikki aikuiset osallistuivat ravinnon hankintaan ja yhteiseen päätöksentekoon. Keräily oli pääasiallinen ravinnonhankinta lähde, metsästys lähinnä ravinnon lisä.

Eikö voidaan olettaa, että transseksuaalin jäsentymisen halu jompaan kumpaan sukupuoleen, johtuu ympäristössä olevista, ennakkoluulojen aiheuttamista paineista.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen Vastaus kommenttiin #31

Epäilenpä, että kivikaudella ihmiset toimivat kuin sudet, ts. alfapari päätti kaikesta.

Esimerkkinä ilmeisen geneettisesti ohjelmoidusta asiasta on vastasyntyneen, ja äidin suhde, jota ei voi mitenkään korvata millään muulla.

Käyttäjän demoni kuva
Liisa Polameri Vastaus kommenttiin #38

Minä puolestani epäilen tuota susien ja alfaparien totuudellisuutta. Meillä taidetaan johtaa -"virallinen" näkökulma sekä psykologisiin tutkimuksiin että talousteorioihin - ajatukset ns. patriarkaalisesta teoriasta.

Ammoin vaihtotalouden aikaan, palvottiin äiti jumaluutta, joka kuvasi myös aikansa naisen asemaa. Paikoilleen asettuminen ja viljelyyn, kauppaan, kilpailuun, sotiin ja yliluonnolliseen herrajumaalaan siirtyminen, heikensi olennaisesti naisen asemaa ja naisen seksuaalisuutta alettiin kontrolloida.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen Vastaus kommenttiin #43

Alfaparissa on myös naaras. Pelkäänpä, että romantisoit menneisyyttä. Miksi muuten kaupankäynti olisi heikentänyt naisten asemaa?

Käyttäjän demoni kuva
Liisa Polameri Vastaus kommenttiin #58

"Alfaparissa on myös naaras"

Näin taisin todeta.

Se on romantiikkaa jos kulttuuriantropologia on romantiikkaa. Valitettavasti näissä keskusteluissa asiaa on aiheen mukaan tiivistettävä kohtuuttomasti.

Suhteellisen tasa-arvoisesta vaihtotaloudesta siirtyminen viljelyyn ja viljan ylijäämän varastoinnista, seurasi myyntiä/kaupankäyntiä ja kilpailua. Naiset kehittivät viljelyn heimojen asetuttua paikoilleen mutta miehet ottivat haltuunsa varastoinnin ja myynnin. Syklinen aikakäsityskin alkoi muuttua lineaariseen. Samoihin aikoihin, äiti jumaluus muuntui ylijuonnolliseksi herrajumalaksi. Nämä tekijät saivat aikaan naisen aseman heikkenemisen ja seksuaalisen kontrollin.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen Vastaus kommenttiin #63

Eikö kaikki jumaluus ole yliluonnollista? Miesten oli siis helpompi liikkua kauppamatkoilla? Intiaaneilla oli syklinen aikakäsitys, mutta päälliköt taisivat silti olla miehiä?

Käyttäjän demoni kuva
Liisa Polameri Vastaus kommenttiin #69

Alkuperäiskansojen jumaluudet olivat luonnon eri elementtien henkiä. Myös Äiti maa/Ishtar/Isis/Innanna... Naista palvottiin jumaluutena todennäköisesti uutta luovan elämän, jatkuuvuuden ja kuolemattomuuden edustajana.

Herra Jumalan asuinsija oli taivaallinen.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen Vastaus kommenttiin #28

Tarkoittanet transsukupuolisia ihmisiä?

Kaikki transsukupuoliset eivät tarvitse korjausleikkausta, ja osa intersukupuolisista viihtyy "kaksineuvoisessa" kehossaan. Kyse on siitä, miten voimakkaasti henkilö kokee vierautta kehoaan kohtaan.

Suomessa on jonkin verran jo käyty keskustelua sukupuolenkorjauksen juridisista vaikutuksista, ja esimerkiksi Australiassa virallisiin asiakirjoihin saa merkinnän kolmannesta sukupuolesta silloin, kun identiteetti on mies/nainen-kehyksen ulkopuolella.

Lastenpsykiatritkin perustavat käsityksiään kokonaisvaltaisesti sekä kasvatuspsykologiaan, kehityspsykologiaan, käytännön kokemuksiin ja lääke- sekä neurotieteisiin. Sukupuolineutraalin varhaiskasvatuksen sijasta sukupuolisensitiivinen kasvatus on valtaamassa alaa ja kaiketi lastenpsykiatrit eivät sitä pedagogiikkaa ole vielä tyrmänneet. Pilottihankkeina sukupuolisensitiivinen varhaiskasvatus on Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen tukemaa.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen Vastaus kommenttiin #35

Jos ihminen kokee lapsesta saakka olevansa toista sukupuolta,kuin hänen kehonsa on, niin ei sitä voi mitenkään selittää ympäristövaikutteilla, ts. kokemus omasta sukupuolesta on synnynnäinen, ei opittu asia.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen Vastaus kommenttiin #37

Kyllä, siitä huolimatta biologisilta piirteiltään "normaali" poika, joka tuntee voimakkaasti identiteettinsä olevan tyttö, ei silti _synnynnäisesti_ halua pukeutua hameeseen. Kyllä se tarve samaistua olemusta myöten tiettyyn sukupuoliryhmään vahvistuu ympäristön havainnoinnin ja palautteen myötä.

Mitä on sitten "kokemus lapsesta saakka"? Pysyvimmät identiteetin osat muovautuvat kaiketi uhmaiässä, jolloin käsitys omasta erillisestä ainutlaatuisuudesta tulee selkeästi lapsen tietoisuuteen.

Susanna Kinnunen Vastaus kommenttiin #42

"Kyllä, siitä huolimatta biologisilta piirteiltään "normaali" poika, joka tuntee voimakkaasti identiteettinsä olevan tyttö, ei silti _synnynnäisesti_ halua pukeutua hameeseen. Kyllä se tarve samaistua olemusta myöten tiettyyn sukupuoliryhmään vahvistuu ympäristön havainnoinnin ja palautteen myötä."

Kielletään hameet.

Epäilen kyllä, että tarve osoittaa sukupuolta jyrää.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen Vastaus kommenttiin #67

CIS-sukupuolisuus lienee merkittävää luokkaa, joten olen samoilla linjoilla.

http://www.seta.fi/index.php?k=17509

Tämä koskee sukupuolen ilmaisua, seksuaalisuus on sitten asiaan liittyvä kokonaisuutensa.

Käyttäjän demoni kuva
Liisa Polameri Vastaus kommenttiin #35

"Tarkoittanet transsukupuolisia ihmisiä?"

Kyllä, mutta en voinut sitä enää muuttaa.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #28

"Toisaalta kyllä lastenpsykiatrit ovat sitä mieltä, jotta sukupuolineutraali kasvatus tuottaa ongelmia". Mitenköhän se sukupuolineutraali tuossa lähteettömässä vaikeuksien toteamisessa on käsitetty.
Minun käsitykseni sukupuolineutraalista kasvatuksesta on että molemmat sukupuolet vapautetaan häiritsevistä ja alistavista sukupuoleen kytketyistä mutta ylisinhimmillisesti nähtynä pöljistä traditioista. Siis ainoastaa sellaista valistunutta kasvatusta missä koulutetut vanhemmat ja heidän valitsemat koulut, päiväkodit, harrastukset aina ovat olleet hyviä. Sen voi myös ilmaista niin että huono ja välinpitämätön ja vahingollinen kasvatus kohdistuu eri tavoilla tyttöihin ja poikiin. Tarkastelemalla näitä eri tapoja kasvattaa huonosti korotetaan sellaisten väestönosien elämänlaatua jotka ovat sen korotuksen tarpeessa, esim kärsivät riippuvuuksista, masennuksesta oppimisvaikeuksista jne.
Koska mies on niin kauan ollut normi ei kasvatusopissakaan ole haluttu tuoda sukupuolia esille ja tämä edelläkuvaamani tärkeä tarkastelu on jäänyt tekemättä.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen Vastaus kommenttiin #40

Termi "sukupuolineutraali" sotkee tässäkin yhteydessä koko asian, koska sitä käytetään myös yksinkertaistamaan kasvatusmenetelmä epämääräisen tasapäistämisen ideologiaksi, silloin kun ko. menetelmää halutaan vastustaa.

Sukupuolisensitiivisyyden idea on sitäkin, mitä Sini esitti - pakonomaisista ja haitallisista "perinteiseen sukupuoleen kasvattavista" stereotypioista luopumista. Sukupuoliero on olemassa, mutta sen merkitys ja kehollisuuteen liittyvät merkittävyydet mitä suurimmassa määrin kasvatuksen tulosta ja ne tulokset näkyvät esimerkiksi sukupuolittain segregoituneina työmarkkinoina, naisen eurona, miehiä velvoittavana asevelvollisuutena, naisen kehon ja seksuaalisuuden kaupallisena hyödyntämisenä,,,,

Käyttäjän demoni kuva
Liisa Polameri Vastaus kommenttiin #44

Kieltämättä tuo sukupuolineutraali - termi luo vaikutelman, ikään kuin naiset ja miehet lakkaisivat olemasta.

Käyttäjän demoni kuva
Liisa Polameri Vastaus kommenttiin #40

Juuri näin Sini (kissani nimi on Sini) . Sukupuolineutraali kasvatus pelottaa niitä jotka kokevat asemansa uhatuksi. Mutta tämä kasvatusmuoto luo mahdollisuuden kasvaa itsensä kokoiseksi ihmiseksi.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen Vastaus kommenttiin #45

Ymmärtääkseni sukupuolineutraalin kasvatuksen tilalle on tullut sukupuolisensitiivinen juuri siksi, jotta em. oli pakonomaista ja epäonnistunutta. Eivät siis ole sama asia.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen Vastaus kommenttiin #59

Totaalisen sukupuolineutraalia kasvatusta ei liene missään päin järjestelmällisesti kokeiltu, yksittäisillä vanhemmilla sen sijaan on saattanut olla päähänpinttymänä sukupuolieron häivyttäminen mahdollisimman tarkoin lastensa kokemusmaailmasta. Vrt. mikään instanssi ei edelleenkään estä vanhempia kasvattamasta lapsiaan tiukasti jonkin uskonnon normeihin indoktroimalla.

THL:n tiedote:

http://www.thl.fi/fi_FI/web/kasvunkumppanit-fi/aja...

Kasvatusmenetelmästä huolimatta sukupuolistereotypioilta on vaikea välttyäkään (ja tuskin on sinänsä tarpeellistakaan, koska pedagogiikan eräs tavoite on vahventaa lapsen omia osaamiskykyjä ja itsetietoisuutta), koska lastenkin kokemusmaailmaa värittävät mainonta, muiden lasten perhetaustoista sosiaalisesti siirtyvät mallit mukaan lukien maahanmuuttajataustaisuus, voimakkaana elävät perinteet (Joulupukki on vanha mukava mies jne..)...

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Muiden muassa Lise Eliot´n mukaan suurin osa perinteisistä neurotieteellisesti selitetyistä sukupuolieroista ovat liian kapea-alaisia ja johtavat ainoastaan eseentiaalisiin kehäpäätelmiin tyyliin "pojat ovat poikia".

http://www.liseeliot.com/pink-brain-blue-brain

Kimmo Ålander

Eli vastaaviin kehäpäätelmiin kuin koko naistutkimus.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Tuo on sinun omaa toiveajattelua, naistutkimushan on itsereflektoituvaa ja luonteeltaan tutkimuksellista, ilmiöitä esilletuovaa, eli sen tarkoituskaan ei ole esittää "pysyviä faktoja".

Neurotieteitä pidetään eksakteina tieteinä (koska luonnontiede) ja siten yksittäiset löydökset paaluttuvat liian määrääviksi ja niistä tehdään helposti kattavia yleistyksiä, vaikka todellisuudessa aivojen plastisuudesta ja sukupuolierosta ei tiedetä vielä paljoakaan. Joidenkin adekvaattien lähteiden mukaan sukupuolia on olemassa 27...reilut 19 000 riippuen sukupuoleen liitettyjen ominaisuuksien merkittävyydestä, sukupuolen merkitys myös liukuu ajallisesti ja paikallisesti.

Kimmo Ålander Vastaus kommenttiin #13

"Tuo on sinun omaa toiveajattelua"

Kiitos vaan, mutta rehellisyyteni estää minua ottamasta kunniaa itselleni. Minua yllättää suuresti, ettet ole aiemmin törmännyt naistutkimuksen tietellisyyden kyseenalaistajaan.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen Vastaus kommenttiin #21

Olen ja sinä olet ottanut heidät tosissaan.

Naistutkimuksen kritiikkiä on esitetty esimerkiksi "Keisarinnan uudet vaatteet" -nimisessä pamfletissa, mikä on jo aikoja sitten todettu ohiampuvaksi ja sisällöltään lähtökohtia vääristäväksi - yksittäisistä naistuktijoiden esittämistä hypoteesiväitteistä on tehty "keskeisiä naistutkimuksen dogmeja". Näin, vaikka esimerkiksi kuuluisa queer-tutkimuksen teesi "sukupuoli on sosiaalinen konstruktio" ei millään muotoa kiistä ihmisen biologista olemusta - Butlerin äärimmilleen johdettuja teorioita käytetään mallinnettaessa tutkimuskohteita ja ne nimenomaisesti ovat teorioita, kuten filosofiassa esimerkiksi Wittgensteinin metafysiikka.

Pamfletin kirjoittaja O. Tammisalo itse on todennut kannattavansa feminismin liittuviä poliittisia tavoitteita, kuten palkkatasa-arvoa ja rasittavien sukupuoliroolien purkamista ja väittänyt kritiikkinsä suunnatun 90-luvulla naistutkimuksen piirissä esitettyjä spesifejä väittämiä vastaan.

Käyttäjän paulisumanen kuva
Pauli Sumanen Vastaus kommenttiin #23

"Pamfletin kirjoittaja O. Tammisalo itse on todennut kannattavansa feminismin liittuviä poliittisia tavoitteita, kuten palkkatasa-arvoa..."

Tähänhän kaikki muutkin miesasialiikkeen kannattajat yhtyvät. Kun miesten elinikäinen palkka ja siihen sidotut etuudet tehtyä työtuntia kohden on vain noin 90 % naisten palkasta, palkkatasa-arvo tarkoittaa, että miesten palkkoja on nostettava noin 10 %.

Kyllä miesten ja naisten pitää saada yhtäläinen palkka samansuuruiseen työpanokseen verrattuna. Miksi se ei ole feministien ja profeministien tavoite, sitä en ymmärrä?

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen Vastaus kommenttiin #75

Tietysti, ja työpanoksia ei mitata "tehdyillä työtunneilla" ainostaan, vaan myös työn laadullisilla muuttujilla.

Samapalkkaisuusperiaatteen mukaan samasta tai samanarvoisesta työstä palkkausperusteiden tulee olla syrjimättömät, työntekijän sukupuoli ei siis saa määrätä työstä maksettavan palkan muodostumista. Työstä saatavan palkan pitäisi perustua työn sisältöön, sen vaativuuteen ja työntekijän osaamiseen sekä työssä suoriutumiseen, eikä pelkästään työpaikalla vietettyyn aikaan lukuunottamatta joitain varallaolokorvauksia.

Hallituksen samapalkkaohjelma ja naisasialiikkeen vaatimukset "naisen euron" nostamiseksi lähemmäs sataa senttiä ovat täysin linjassa kansainvälisen työjärjestö ILO:n sukupuolten tasa-arvoa työelämässä käsittelevien sopimusten ja asiakirjojen sekä näihin pohjautuvien Euroopan Unionissa tehtyjen sopimusten kanssa.

Petri Haapa

Näin kaksi hyvin erilaista tyttöä kasvattaneena allekirjoitan tuon Eliotin tekstin ihan täysin.

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

"Pussy Riot sohaisi pyhän ytimeen. He halusivat vallata alaa Pyhään, myös oman sukupuolensa edustajille. Raivo kirkon miesten (ja kansakin) keskuudessa oli niin suuri, että nämä pyhän häpäisijät oli vangittava."

"Pyhän ytimen" sohaisu oli mielestäni Pussy Riotin vain yksi syy, jota ainakin yksi jäsen pyysi jopa anteeksi maansa uskovaisilta. Tärkein kohde oli minun mielestäni kuitenkin Venäjän epädemokraattinen toiminta Putinin johdolla, jolle ei loppua näy. Oppositiota ei hyväksytä ja keksityin syin heidän johtoaan ja toimittajia vainotaan jatkuvasti vain entistä kovemmalla kädellä.

Nostan hattua rohkeille nuorille naisille ja toivon mukaan he saavat Venäjällä myös jotain hyvää aikaan pitemmällä tähtäyksellä ja oikeutta väärin vainotuille kansalaisilleen.

Käyttäjän demoni kuva
Liisa Polameri

"Pyhän ytimen" sohaisu oli mielestäni Pussy Riotin vain yksi syy"

Kyllä, näinkin. Mutta mielestäni he olivat yksinvaltiaita tai valtaan nostettuja vastaan yleensä. Kirkko ja sen kaikkein pyhin, oli jo esityksen valintapaikan mukaan keskiössä. "Pyhää paskaa..."

(edit)

Käyttäjän demoni kuva
Liisa Polameri

Pahoittelen että meni asiallisiakin kommentteja (?) poistaessani yhden asiattoman.

Tapio Ahti

Miesvihaa edustaa se vuosia ja oikeastaan jo vuosikymmeniä jatkunut tapa, kuten kirjoittaja tekee, syyllistää poikia ja miehiä vaikka tytöt ja naiset menestyvät melkein mittarilla kuin mittarilla paremmin ja usein paljon paremmin.

Ihan käsittämätöntä - jos ei tiedä, että feministien strategiaan kuuluu levittää naisten huono-osaisuuden ja uhriuden sanomaa. Siksi parempiosaisesta sukupuolesta tehdää vaikka väkisin huono-osaisempi ja elämänlaadun paranemisesta huonontumista. Ja syypää on tietysti mies ja miesten muka luoma kulttuuri.

Toki feminsiminin miesviha on saanut paljon kärjekäämpiäkin muotoja, mutta tuo asioiden kääntäminen päälaelleen on peruslinja tai ainakin yksi niistä.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Alat kuulostaa "vakuuttavalta", itsesuggestio on mahtava voima.

Tapio Ahti

Pyytäisin välttämään henkilöön käyviä hyökkäyksiä. Jos se nyt aggressiivisuudestaan tunntetulle feminismille on mahdollista.

Pyytäisin myös luettelemaan elämänlaatuun keskeisesti vaikuttavia indikaattoreita, joissa miehillä menee paremmin kuin naisilla, pojilla paremmin kuin tytöillä. En sitä kuitenkaan tee, koska kognitiivinen dissonanssi saattaisi saada pääsi räjähtämään. Sillä niitähän ei ole kuin palkka (jos sekään, kun otetaan huomioon kulutus ja omaisuus).

On varmaan hauska puolustaa vuodesta toiseen ihmisiä, joiden piirissä miesten tappamista saa ihannoida ja jonka keskeiset väitteet ovat valheita tai liioittelua. Mutta jokainen saa toki ristinsä itse valita vapaassa maassa.

Käyttäjän demoni kuva
Liisa Polameri

T.A: "...syyllistää poikia ja miehiä vaikka..."

En syyllistä poikia tai miehiä. Olisi kiva ja kohteliasta, jos ensin lukisit blogin.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Mitä epädemokraattisempaa noin yleensä ottaen jossain yhteiskunnassa on sitä kovemmat ovat naisten alistamismekanismit. Tämä on vain hypoteesi jonka nyt loin, olisi kiva saada palautetta.
Hypoteesini mukaan naisilla on enemmän hävittävää kun sellaiset ihanteet kuin solidaarisuus ja tasa-arvo joutuvat romukoppaan.

Käyttäjän demoni kuva
Liisa Polameri

Esimerkiksi voi ottaa vaikkapa pohjoismaat. Meillä täällä nuo "alistamismekanismit" ovat heikommat kuin esimerkiksi islamilaisissa maissa, joissa uskonto on laki ja elämäntapa. Tasa-arvoisissa järjestemissä myös sodat näiden maiden välillä, käyvät tarpeettomiksi. Tosin Suomi on pohjoismaiden väkivaltaisin maa.

Kari Virtanen

LP: "Tosin Suomi on pohjoismaiden väkivaltaisin maa"

Voisiko saada hieman faktaa?

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Miten suomalainen yhteiskunta alistaa naisia?

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #60

Miten suomalainen yhteiskunta alistaa naisia? Minä olen asunut myös Ruotsissa ja voin ihan epätieteellisesti verrata. Täällä on jonkinlainen hyvä-jätkä-kulttuuri sotajuttuineen aika vahva. Se tosin alistaa myös miehiä. Täällä on paljon uskonlahkoja joissa saarnataan seksuaalikielteisyyttä mikä sitten liitetään blogistin osoittamiin 'saastaisuus'-juttuihin, tyttöjä kasvatetaan ylikorostuneeseen vastuuntuntoon ja itsekriittisyyteen samalla kun poikia ei treenata sosiaalisuuteen mikä sosiaalisuus on muutenkin täällä kortilla. Toisaalta Suomessa on jotkut asiat naisystävällisempiä kuin Ruotsissa joista tässä ei liene tärkeää mainita.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen Vastaus kommenttiin #64

Onko se yhteiskunnan vika, jos lahkot tekevät, mitä tekevät?

Käyttäjän demoni kuva
Liisa Polameri Vastaus kommenttiin #65

Kirkko kuuluu valtioon. Eikö olisi parasta, että valtio ja kirkko vihdoin erotettaisiin toisistaan.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #65

Mikä se sellainen yhteiskunta on johon ei kuulu erilaiset järjestöt ja lahkot?
Ja Vastuuntuntoon/epäsosiaalisuuteen kasvattaminen ei vitannut lahkoihin vaikka unohdin pisteen asioiden väliltä.

Kimmo Ålander Vastaus kommenttiin #64

"Täällä on jonkinlainen hyvä-jätkä-kulttuuri sotajuttuineen aika vahva."

Tältä osin lähestymme Ruotsia, koska pian viimeisetkin sotajuttujen kertojat ovat poistuneet elävien kirjoista.

"Toisaalta Suomessa on jotkut asiat naisystävällisempiä kuin Ruotsissa joista tässä ei liene tärkeää mainita."

Suomessa paremmin olevat asiat eivät ole mainitsemisen arvoisia, mutta mukavat jutut länsinaapurista ovat.

"tyttöjä kasvatetaan ylikorostuneeseen vastuuntuntoon ja itsekriittisyyteen samalla kun poikia ei treenata sosiaalisuuteen mikä sosiaalisuus on muutenkin täällä kortilla."

Tämä on täyttä huuhaata.

Käyttäjän demoni kuva
Liisa Polameri Vastaus kommenttiin #60

Viittaan tuohon blogi-kirjoitukseeni :)

Kari Virtanen

Feminismi on sosialistis-uskonnollista hölynpölyä.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Jos se olisi hölynpölyä miksi sinä tuot oman tiukkaa asiallisuutta ja arvokkuutta edustavan nimesi ja naamasi tänne? Taitaa vähän kiinnostaa. Pölystä on ihminen tullut ja pölyksi on muutuva ja vertakin vuotaa siinä välissä. Pusu.

Kari Virtanen

Kiitos odottamattomista pusuista, mutta vastaukseni taidettiin sensuroida? :)

Käyttäjän demoni kuva
Liisa Polameri Vastaus kommenttiin #51

Mitään ei ole sensuroitu. Mutta poistan kommentit, joissa ei blogin aiheen kannalta ole mitään informaatiota.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Feminismikin on sosiaalinen konstruktio ja siten tuo määritelmäsi on ainakin relativistisesti arvioiden totta :)

Käytännössä kun tarkastelemme länsimaiden sisäisten arvojen kehitystä viimeisen sanotaan 50 vuoden ajalta, niin naisten oikeuksien ja elämänaluekohtaisen aseman parantuminen on ollut mullistavin muutos. Mm. naispappeus on nykyaikaa ja itsestään selvyys, mikä todettakoon silläkin huomiolla positiivisena kehityksenä, että olen ateisti.

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Esittämissäsi väitteissä on se ongelma, että syytät uskontoa naisvihasta, vaikka nimenomaan naiset kannattavat uskontoja miehiä enemmän ja ovat miehiä uskonnollisempia. Kaikissa uskonnolissa ja ympäri maailmaa naiset ovat aktiivsempia seurakunnissa toimijoita, kuin miehet.

Kirkon naisten seksuaalisuuttakin rajoittava oppi on sekin naisten mieleen. Kirkko kannattaa naisten siveyttä ja avioliiton ulkopouolisen seksin kieltämistä, koska naiset haluavat, että aviomiehet pysyvät uskollisina eikä yhteiskunnassa ole suurta määrää naisia tarjoamassa miehille seksiä, jolloin aviomiehille olisi helppo pettää aviovaimojaan. Jos olet sitä mieltä, että kirkon naisten seksuaalisuutta koskeva oppi on naisten mielestä väärin, niin kannatatko siis sitä, että prostituutio olisi täysin hyväksyttävää, ja että olisi täysin hyväksyttävää, että tyttärelläsi olisi elämänsä aikana 2000 seksikumppania. Suurin osa naisista, varmaan 90 % naisista, ja aviovaimoista varmaan 99%, on kuitenkin sitä mieltä, että kirkon linjaus tässä naisten seksuaalisuuden rajoittamisessa on täysin oikea. Kirkon kielteinen kanta miesten homoseksuaalisuuteen ei sekään mitä todennäköisemmin johdu siitä, että homot koetaan naismaisna, vaan historiasta tiedeämme, että jos homoutta ei kielletä, niin myös heteromiehet alkavat homoilemaan keskenään yleisesti. Näin oli esimerkiksi antiikin Roomassa, jossa 20 ensimmäisestä keisarista 19 oli miespuolisia rakastajia. Tämä viittaa siihen, että samanlainen homoilu oli yhtä yleistä koko roomalaisessa yhteskunnassa. Sitten tuli kristillinen kirkko, ja naisten mieliksi kielsi miesten homoilun, mistä naiset olivat kiitollisia ja täyttivät kirkot, koska se näin hyvää moraalia levitti.

Kirkon seksuaalinen sanoma on hyvin lähellä tai täysin sama, mitä naiset toivovat. Kirkko saarnaa sitä, että seksiä harjoitetaan vain rakkaussuhteissa, ja puolisojen tulee olla toisilleen uskollisia, eivätkä naimattomat naiset saa houkutella aviomiehiä seksin avulla pois heidän aviomiehiltään omaksi puoliskokseen. Ainoa peruste, jonka kirkon moraalin naisvihamielisyydestä esität, on se, että kirkko uskoo, että on olemassa yksi ja anioa seksuaalimoraali, joita yhteiskunnan kaikkien jäsenten tulisi noudattaa.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Niin jos naiset ovat uskonnollisempia ja kirkot ovat naista alistavia koko keskutelu on uskonnonsisäinen keskustelu eikä liity muuhun yhteiskuntaan. Antti Rautiainen kirjoitti mainion kolumnin (muutenkin hyvä blogisti) P.Rioteista että he juuri uskovaisuutensa takia ovat niin raivoissaan kirkon banalisoitumisesta Putinin työkaluksi.

Käyttäjän demoni kuva
Liisa Polameri

"Esittämissäsi väitteissä on se ongelma, että syytät uskontoa naisvihasta, vaikka nimenomaan naiset kannattavat uskontoja miehiä enemmän ja ovat miehiä uskonnollisempia."

Ei historiallisiin tapahtumiin perustuvat, dokumentoidut tosiasiat, ole minun omia väitteitäni. Poimin ainostaan niitä esille. Tässä asiassa, kirkon on onnistunut höynäyttämään oppimattomia ihmisiä ja muunmuassa sen vuoksi myös Pussy Riot teki "kirkkoiskunsa".

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Jos väität, että kirkko ja uskonto alistaa naisia, niin väität itse asiassa, että naiset ovat niin yksikertaisia ja eivät omaa itsenäistä ajattelukykyä, että naiset ovat vuosisatoja antaneet huijata itseään. Naisten näkeminen näin yksikertaisina ja huijattavina ihmisinä on kyllä sinällään jo aikamoista naisvihaa.

Uskonto ja kristinusko on ollut ja on edelleen uskoville ihmisille hyvin tärkeä ja tunteisiin vetoava kokemus, ja ihmiset kantavat usko sisällän, eikä pappien puheissa ja piispainkokousten päätöksissä. Uskonto perustuu nimenomaan jokaisen uskovan omaan uskoon ja eivät ihmiset suostu kannatamaan uskonnollisia näkemyksiä, jotka ovat heidän sisäisen vakaumuksensa vastaisia. Uskonnollinen moraali lähtee jokaipäiväisestä elämästä ja siitä, mikä koetaan oikeana ja vääränä siinä elämässä. Uskonnot ovat kansan syvien rivien syviä tunteita, eikä näitä tuntemuksia ole ylhäältä tuputtamalla tuotu kasojen syville riveille, vaan ne ovat tuntemuksia, jotka yhteisöissä ovat syntyneet itsessään. Ihmiset uskovat sen vuoksi, että he haluavat uskoa ja he kokevat uskonsa oikeaksi, ei sen vuoksi, että joku huijaa heitä.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Niin mutta uskon sisällöt kuitenkin muuttuvat eivätkä ole staattisia. Silloin kun yhteiskunnissa on mullistuksia uskontoa kuitenkin käytetään erilaisten uskonnon ulkopuolisten intressien taholta välineenä. Siitähän on hyvä esimerkki Suomen kirkko ja sota-aika. Meillä on paljon esimerkkejä siitä kuinka kirkko on huijattu mukaan naruttamaan kansaa.
Kirkot tai "uskonnot" käyvät neuvottelua muun yhteiskunnan kanssa jatkuvasti.
Naisilla ja miehillä on eri sukupuolivaltasysteemeissä sekä etuja että haittoja. Kumpikaan ryhmä ei tietystikään halua systeemistä kuin niitä etuja. Molemmat ryhmät ovat nyt menettämässä etuja ja molemmat narisevat haitoista. Oikeasti ei pitäisi olla vaikeaa löytää uusi systeemi uusien neuvottelujen pohjalta.

Kimmo Ålander

"Siitähän on hyvä esimerkki Suomen kirkko ja sota-aika. Meillä on paljon esimerkkejä siitä kuinka kirkko on huijattu mukaan naruttamaan kansaa."

Nyt on Siniltä mennyt sodan osapuolet ja huijatut kirkot sekaisin.

"Vuoden 1937 väestönlaskennan tuloksien perusteella 57 % neuvostoliittolaisista kuitenkin edelleen luokitteli itsensä uskovaisiksi. Tuloksen johdosta Stalin toimeenpani Jumalattomien liitossa käyntiin laajat puhdistukset liian hitaan uskonnon hävittämisen vuoksi. Toisen maailmansodan aikana erityisesti ortodoksinen kirkko otettiin mukaan Saksan vastaiseen sotaponnistukseen, ja uskontojen vaino laimeni. Vaikka jonkin verran kirkkoja avattiin uudelleen, ei valtion uskonnonvastainen asenne ratkaisevasti muuttunut. Syyskuussa 1944 keskuskomitea vaati uskonnonvastaisen ”tieteellis-koulutuksellisen” propagandakampanjan tehostamista, ja vuonna 1948 joukko jumalan olemassaolosta keskustelleita opiskelijoita pidätettiin ”marxismi-leninismille vihamielisen arvostelun esittämisestä”.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Uskonto_Neuvostoliitossa

Toimituksen poiminnat