Kun lasku menee suoraan perintään…
Yllätys voi olla suuri, kun postiluukusta sisälle eteiseen tulee perintätoimiston lasku. Ensimmäistäkään laskua suoraan maksun saajalta, Helsingin ja Uudenmaan Sairaanhoitopiirin Kuntayhtymältä, en asiakkana tästä laskusta ole saanut. En e- postitse, sähköpostitse tai paperiversiona.
Soitan alkuperäisen maksun saajalle, Kuntayhtymään. Kerron, että laskua suoraan heiltä en koskaan ole saanut. Soitan kolme kertaa ja pyydän saada maksaa lasku suoraan velkojalle ilman lisäkuluja, koska juttu on kiistanalainen. Alkuperäistä laskua kun minulla ei ole.
Saan kuulla velkojan uudesta käytännöstä ja siitä, että poikkeusta sääntöön ei tehdä. Yritän soittaa vastuuhenkilölle, mutta keskus ilmoittaa, että suoraa puhelinnumeroa ei anneta.
Menin postiin, kerroin ongelman tarkasi kirjeen lähetyksen päivämäärineen päivineen. Kysyn, kuka on vastuussa, jos postin lähetys ei tule perille. Jakelu, minulle sanotaan ja saan virheellisen osoitteen postin reklamaatioon.
Näyttökysymyskin tämän kaltaisissa tapauksissa, tekee selvittely – yrityksen hankalaksi. Vastuu kuluista jää siis asiakkaan maksettavaksi, vaikka ei ole syyllistynyt väärinkäytöksiin ja tapaus on kiistanalainen.
Eikös naapurikaupungissa Helsingissä ole tarjolla ilmaispalvelut, joten ei kun sinne seuraavan kerran, niin ei tule vastaavaa proplematiikkaa eteen. Tässä oli ripaus huumoria.
Kukaan ei nykyisin vastaa enää mistään. Tämä on sitten sitä uutta maailmanjärjestystä.
Ilmoita asiaton viesti
…kyllä asiakas maksaa 🙁
Ilmoita asiaton viesti
Pitää vain muistaa jättää KELA-kortti, henkilökortti ja muut semmoiset kotiin, kun menee Helsinkiin lääkärille. Silloinhan se luvattu ilmainen terveydenhuolto vasta alkaa toimia.
Ilmoita asiaton viesti
Ei kai noin tarvitse menetellä, sillä oikeusasiamiehen antama päätös ei tokikaan tarkoita sitä, että vain paperittomille on tarjolla ilmaiset palvelut. Ei, kyllä ne ovat myös ulkopaikkakuntalaisten saatavilla. Tästä on kirjoitus ainakin HS:ssa. Käyttäkää niitä, kun asutte lähikunnissa(kaupungeissa.
”HELSINKI lakkaa kokonaan perimästä terveyskeskusmaksuja. Sosiaali- ja terveyslautakunta nimittäin käsittelee ensi viikon kokouksessaan ilmaisten terveyskeskuskäyntien ulottamista myös muualla Suomessa asuviin ja ulkomaalaisiin.
Taustalla on eduskunnan oikeusasiamiehen linjaus siitä, että pääkaupungin nykyinen tapa toimia on syrjintää.
Helsinkiläisille terveyskeskukset ovat olleet ilmaisia vuodesta 2013. Muualla asuvilta sen sijaan peritään nykyisin reilun 16 euron maksu.”
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005650591.html
Ilmoita asiaton viesti
Aika yleistä nykyään. Posti hukkaa kirjeitä enemmä kuin koskaan aiemmin. Julkisissa organisaatioissa taas hämmästyttän usein kirjeen päiväys voi olla kuukauden vanha, mutta postileima kahden päivän ikäinen.
Viime kädessä kuitenkin on kysessä vahvemman oikeus ja rahan valta.
Ilmoita asiaton viesti
Asiakkaan kannalta, e-lasku, tai se ensimmäinen lasku voimassaolevaan s-postiin, olisi hyvä vaihtoehto.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä.
Sain itse 5 euron muistutuksen hammaslääkärilaskusta joka ei minulle ole postissa tullut. Soitin laskutukseen mutta se oli ajan haaskausta.
Siirryin e-laskutukseen, siitä jää jälki.
Ilmoita asiaton viesti
Itse ihmettelen sitä, että monissa laskuissa on nykyään laskutuslisä, joka on vakiintunut 5 euroksi. Siinä on jo aika hyvin korkoa korolle, kun yritys laskuttaa asiakasta laskun lähettämisestä. Ikävä kyllä suurinta osaa laskuista ei voi maksaa käteisellä, vaan nimenomaisesti laskulla.
Ilmoita asiaton viesti
Olen kääntänyt kaikki laskuni e-laskuiksi, kyllästyin ku kuvailemasi ilmiö toistui kahdesti. Toki asiat järjestyivät mutta laskutuskäytäntö kyllä mielestäni tökki.
Ilmoita asiaton viesti
E – lasku kannattaa aina tehdä. Mutta ensimmäinen lasku uudelta laskuttajalta, tulee yleensä postitse, jonka jälkeen voi luoda e – laskun.
Ilmoita asiaton viesti
Po. lasku syntyi, kun jouduin päivystykseen.
http://demoni.puheenvuoro.uusisuomi.fi/254133-vahe…
Painajainen siis jatkuu…
Ilmoita asiaton viesti
Lue kommenttini 11. Siinä apu tuleviin tarpeisiin. Ei tule laskua perässä.
Ilmoita asiaton viesti
Luin, kiitos. Mutta jos ymmärsin oikein, niin Helsingin ja Uudenmaan Sairaanhoitopiirin Kuntayhtymästä kerrottiin, että järjestelmä on yhtiöittetty uudelleen? Ja että kysymys ei enää ollut terveyskeskuspalveluista? Sen vuoksi en myöskään saanut laskua e-postiini.
Ilmoita asiaton viesti
Ei kai yhtiöittäminen kuitenkaan voi muuttaa ilmaispalvelun saamista? Samat ehdot koskevat kuin paperittomia. Terveydenhoitopalvelua hoitavat, mitäs muuta?
Ilmoita asiaton viesti
Tuo pitää selvittää vielä tarkemmin.
Omassa pointissani ei ollut kysymys palvelun hinnasta, vaan maksusta, joka meni suoraan perintään.
Ilmoita asiaton viesti
Itse olen ihmetellyt mikä velvollisuus meillä kenelläkään on olla katkotta tarkastamassa postilaatikkomme.
Olen monien tavoin ollut matkoilla ja asunut milloin missäkin niin, että laskuja oli varsinkin ennen mahdotonta saada ajoissa. Voi mennä viikkoja laskut yli eräpäivän.
Nykyään asiat hoituvat onneksi koko ajan paremmin.
Ilmoita asiaton viesti